ظریف به دختر قانونگذار ارشد آمریکا: مردی که تصور می‌شد هولوکاست را انکار کرده، رفته

کریستین پلوسی در پاسخ به پیام تبریک محمد جواد ظریف با تشکر از وی نوشت که سال نو یهودیان در صورتی دلچسب‌تر خواهد شد که ایران دست از انکار هولوکاست بردارد.

سایت رادیو فردا نوشت: «آنچه که به عنوان دیپلماسی عمومی یا دیپلماسی مردمی شناخته می‌شود، با یک جمله در روز پنجشنبه، ۱۴ شهریور، آن هم در فضای مجازی تبلور یافت: "روش هشانا مبارک!" »

 

این جمله‌ای بود که به مناسبت آغاز سال نو یهودیان در صفحه توئیتر منتسب به محمد جواد ظریف [که به نظر می رسد تایید شده باشد] منتشر شد. این جمله واکنش‌های گوناگونی بر انگیخت. از آن جمله گفت و شنودی که بین وزیر امور خارجه ایران با دختر یکی از قانونگذاران ارشد آمریکایی شکل گرفت.

  

صفحه توییتر وزیر امور خارجه ایران که به نوشته خود در صفحه فیس بوکش آن‌چنان فعال نبوده، و بنا داشت آن را بیشتر برای مخاطبان انگلیسی زبان فعال کند، روز پنجشنبه رفت و آمد زیادی داشت.

 

به نوشته رادیو فردا، محمد جواد ظریف که این روزها مشغول مواجهه با بحران سوریه است، حدود ساعت شش صبح پنجشنبه، مخاطبان توییتر خود را به صفحه فیس‌بوکش، و نظراتش درباره سوریه ارجاع داد. نوشته‌ای به زبان انگلیسی که ظریف از مخالفت صریح با سلاح‌های شیمیایی و در عین حال نظامی‌گری می‌گفت.

 

یک مخاطب توییتر خطاب به او نوشت که آیا این مخالفت شامل حمله هسته‌ای به اسراییل هم می‌شود. آقای ظریف در پاسخ می‌گوید: «ایران سلاح هسته‌ای ندارد، ‌بلکه آنها (یعنی اسراییلی‌ها) سلاح هسته‌ای دارند.»

 

ساعاتی بعد، نوشته‌ای تازه از محمد جواد ظریف روی صفحه توئیترش نقش بست. او با نوشتن «روش‌ هشانا مبارک!» سال نو یهودی را تبریک گفت. ساعاتی پیش از این، یک حساب توئیتری منسوب به حسن روحانی هم سال نو یهودیان را تبریک گفت که رسانه‌های بین المللی از آن ابراز شگفتی کردند.

 

البته محمد رضا صادق از مشاوران حسن روحانی در این زمینه به خبرگزاری فارس گفت هر خبری درباره حسن روحانی که رسمیت داشته باشد از سوی دفتر رییس جمهوری منتشر می‌شود و حسن روحانی حساب توئیتر ندارد.

 

با این تکذیب تلویحی بود که مخاطبان شبکه‌های اجتماعی درباره صحت و سقم نوشته وزیر امور خارجه ایران و پیام تبریک وی تامل کردند. اما یک نفر به آن پاسخ داد؛ دختر نانسی پلوسی، رهبر حزب دمکرات در مجلس نمایندگان آمریکا.

 

کریستین پلوسی در پاسخ به پیام تبریک محمد جواد ظریف با تشکر از وی نوشت که سال نو یهودیان در صورتی دلچسب‌تر خواهد شد که ایران دست از انکار هولوکاست بردارد. ده ساعتی طول کشید، و محمد جواد ظریف، پاسخ این توییت را این‌گونه داد: « ایران هرگز هولوکاست را انکار نکرده است. مردی که تصور می‌شد هولوکاست را انکار کرده، اکنون رفته است». جمله‌ای که تا لحظه نگارش این گزارش بیش از ۳۳۰ بار باز توئیت شد.

 

سایت رادیو فردا م نویسد: « از میان کسانی که این جمله را بار دیگر به اشتراک گذاشتند،‌ افراد ایرانی، آمریکایی و اسراییلی و حتی بازیگر و فعال اجتماعی مشهوری چون میا فارو دیده می‌شوند.»

 

سایت بی بی سی نیز می نویسد: «مقامات جمهوری اسلامی از برخورد مثبت با یهودیان ایران و حتی یهودیان به طور کلی ابا نداشته‌اند اما بر خصومت با اسرائیل تاکید ورزیده و رسانه‌های خبری ایران گاه حتی اظهاراتی از رهبران یهودیان ایران و یهودیان سایر کشورها را در مذمت و حتی رد موجودیت کشور اسرائیل منتشر کرده‌اند.»

 

بی بی سی اضافه می کند: کریستین امانپور، خبرنگار شبکه خبری سی‌ان‌ان در توئیتر خود نوشته است که شخصا با آقای ظریف صحبت کرده و او ضمن تایید این که در توئیتر فعال است، به او گفته که "کشورش هیچگاه هولوکاست را انکار نکرده و مردی (آقای احمدی‌نژاد) که تصور می شد این کار را کرده، دیگر رفته است."

 

پس از آن خبرگزاری تسنیم، در پایان یک هفته کاری شلوغ برای محمد جواد ظریف به سراغ او رفت. ظریف هم در پاسخ به سوالاتی درباره نوشته‌اش گفت که صهیونیسم پدیده‌ای جدای از یهودیت است و در عین حال گفت ایران همواره هر نوع کشتار انسان‌ها را محکوم می‌کند و در حالی که کشتار و سرکوب فلسطینی‌ها را محکوم می‌کند کشتار یهودی‌ها توسط نازی‌ها را هم محکوم کرده است.

 

او این‌گونه بر فعالیت خود در شبکه‌های اجتماعی صحه گذاشت. فعالیت او در این عرصه، پای سایر اعضای دولت حسن روحانی را هم به این شبکه‌ها باز کرده و هر روز بر تعداد آنها افزوده می‌شود. از معاون رییس جمهوری گرفته تا وزیر نفت و اولین سخنگوی زن وزارت امور خارجه ایران به فیس‌بوک می‌پیوندند تا کمی از دیوار بلند میان مردم و زندگی حرفه‌ای دولتمردان ایران کاسته شود.

 

 

 

نظرات 1 + ارسال نظر
. جمعه 15 شهریور 1392 ساعت 20:06

velage kheili ghashnagi darin kheili dosesh daram!!

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.